Особливості програми антикризового управління в процесі глобалізації економіки
Автор
Коваль, Н. О.
Koval, N.
Дата
2021Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ФІМ [356]
Анотації
Стаття присвячена антикризовому формату управління підприємтсвами в умовах глобалізаційних змін світової економіки. Конкретизовано основні концептуальні засади антикризового управління. Сформульвано авторський підхід до розуміння властивостей та особливостей програми антикризового управління, яка має бути основною складовою соціально-економічної системи: автор вважає, що необхідно враховувати не тільки такі властивості, як цілісність, інтегративність, комунікативність, ієрархічність, але й динамізм та впорядкованість у часі. Антикризове управління є системою управління, яка має комплексний характер та спрямована на запобігання кризовим явищам і виявлення причин кризи. У статті сформульовано основні умови, які забезпечують ефективне вдосконалення програми антикризового управління діяльністю підприємства. Виокремлені основні складові, що характеризують ефективність програми антикризового управління підприємством. Виходячи з сучасного стану економіки в процесі глобалізаційних змін запропоновано заходи щодо її вдосконалення. The article is devoted to the anti-crisis format of business management in the context of globalization changes in
the world economy. The basic conceptual principles of crisis management are specified. The author's approach to
understanding the properties and features of the crisis management program, which should be the main component
of the socio-economic system: the author believes that it is necessary to take into account not only properties such
as integrity, integrativeness, communication, hierarchy, but also dynamism and orderliness. Crisis management is a
management system that is comprehensive and aimed at preventing crises and identifying the causes of the crisis.
The article formulates the main conditions that ensure the effective improvement of the crisis management program
of the enterprise. The main components that characterize the effectiveness of the crisis management program of
the enterprise are identified. Based on the current state of the economy in the process of globalization, measures
are proposed to improve it. The implementation necessity of preventive anti-crisis management is emphasized
at the domestic enterprises activity due to the presence of unfavorable tendencies in the economic environment.
The goals of the anti-crisis strategy implementation have been determined. The problems that arise in the process of tactical preventive anti-crisis management are generalized. The essence of the stages of the anti-crisis management
process (pre-crisis stage, crisis stage and post-crisis stage) is revealed. The procedure of anti-crisis management
is proposed and the choice of anti-crisis management instruments is substantiated. The anti-crisis management
program should reflect the system of development and implementation of a set of measures aimed at management
in the current crisis. The anti-crisis management program should take into account not only the timely diagnosis of
the crisis situation, but also the analysis of the causes of its occurrence, determine the system of measures for functioning in crisis conditions, as well as the plan to overcome it and prevent future crises.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/33935