Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСтоляренко, О. В.uk
dc.contributor.authorСтоляренко, Ол. В.uk
dc.contributor.authorМагас, Л. М.uk
dc.contributor.authorStoliarenko, Ol.en
dc.contributor.authorStoliarenko, Ok.en
dc.contributor.authorMagas, L.en
dc.date.accessioned2022-05-24T08:20:29Z
dc.date.available2022-05-24T08:20:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationСтоляренко О. В. Антропологічні та гуманістичні чинники виховання толерантності сучасної молоді [Текст] / О. В. Столяренко, Ол. В. Столяренко, Л. М. Магас // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія "Педагогіка і психологія". – 2021. – Вип. 67. – С. 40-45.uk
dc.identifier.issn2415-7872
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35356
dc.description.abstractВ статті розкриті антропологічні та гуманістичні чинники формування толерантності сучасної молоді. Домінантою є формування базових цінностей гуманізму. Принцип людиноцентризму в освіті об`єктивується нами як особистісно орієнтований виховний процес. В основі антропологічної концепції лежить антропоцентрична модель виховання. Людина в ній – найвища цінність, відкрита система, а головне завдання виховання – створення середовища, сприятливого для саморозвитку кожного. Антропологізм максимально наближається до гуманістичного принципу організації виховання відповідно до законів розвитку особистості, сприяє формуванню у молоді ціннісного ставлення до людини, на основі якого можливе виховання толерантності. У статті представлений фрагмент дослідження виховання культури толерантних взаємин на основі гуманістичних цінностей. А сама толерантність розглядається в руслі антропологічної концепції.uk
dc.description.abstractThe article describes the anthropological and humanistic factors of teaching tolerance to modern youth. Training of a person is influenced by different social institutions, which ensure the reproduction of socio-cultural experience in his consciousness, behavioral models and kinds of activities. The results are represented in his educational level, which defines the person`s attitude to himself and the others. The values adopted the society are at the heart of attitudes. Nowadays thedominant factor is the formation of the basic values of humanism. The principle of human-centeredness in the sphere of education is defined as a personality-oriented educational process. The anthropological concept is based on anthropocentric model of education. According to this model the person is considered to be the highest value and the open system. The main task of education is the creation of an environment fostering everyone`s self-development. Anthropologism is closely connected with the humanistic principles of educational process and based on the laws of personality development, contributes to the formation of youth`s value-centered attitude to a person. The commonly accepted scientific principle of human-centeredness is considered here as a personality-centered educational process. The suggested here anthropocentric model regards a person as an open system; education process is viewed as the environmental creation, capable of self-development. the anthropological humanistic point of view, educational process is implemented in such a way, when interests, believes of each person are respected. Pedagogical anthropology presents a complex set of human existence characteristics; it is closely connected with the principles of humanistic education. Anthropological educational concepts are described in the article, a fragment of the study concerning the improving the pupils` level of a value-centered attitude to a person process is presented, the results of work are summarized. The dynamics analysis of teaching a value-centered attitude to a person to pupils of different age groups has proved the suitability of the author`s technology. At all stages of the experiment positive changes concerning basic humanistic values mastering, which was implemented in behavior and value-centered attitude to a person took place in the personality`s structure by the cognitive, motivational, operational and productive criteria. Tolerance is regarded in terms of antrologic concept.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинськогоuk
dc.relation.ispartofНаукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 67 : 40-45.uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка і психологіяuk
dc.subjectтолерантністьuk
dc.subjectантропологізмuk
dc.subjectантропологічна концепціяuk
dc.subjectгуманістичне вихованняuk
dc.subjectгуманістичні цінностіuk
dc.subjectціннісне ставлення до людиниuk
dc.subjectготовність до толерантних взаєминuk
dc.subjectanthropologismen
dc.subjectanthropological concepten
dc.subjecthumanistic educationen
dc.subjecthumanien
dc.subjecttoleranceen
dc.titleАнтропологічні та гуманістичні чинники виховання толерантності сучасної молодіuk
dc.title.alternativeAntropologic and humanistic factors of teaching tolerance to modern youthen
dc.typeArticle
dc.identifier.udc37.034: 37.018.2
dc.identifier.doi10.31652/2415-7872-2021-67-40-45


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію