System analysis of the impact of material repetition, set out earlier, on the assimilation of the new
Author
Mokin, B. I.
Voitsekhovska, O. O.
Мокін, Б. І.
Войцеховська, О. О.
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. САІТ [421]
Abstract
The article presents the results of the research, in which on the basis of a system
approach using the author's mathematical models of the process of forgetting the knowledge
obtained by the student at the lecture, it is mathematically substantiated that the realization of the
thesis expressed more than half a century ago by Donetsk educator Viktor Shatalov, the substantive
essence of which is the need to repeat more than once the concepts expressed by the lecturer at the
lecture, for their reliable memorization by students, in the interpretation of this thesis in the form of
repetition at the beginning of the current lecture key concepts new material that the lecturer
informs them at this current lecture. It is shown how much more material the student will have in
his memory on the eve of the exam, if, while reading each current lecture, the lecturer mentioned
and detailed the basic concepts of the lecture course, set out by him in previous lectures. В статті представлено результати дослідження, в якому на основі
системного підходу з використанням авторських математичних моделей процесу забування
знань, отриманих студентом на лекції, математично обґрунтовано, що реалізація тези,
висловленої більше ніж півстоліття тому педагогом із Донецька Шаталовим, змістовною
суттю якої є необхідність повторювання більше одного разу понять, висловлених лектором
на лекції, для їх надійного запам’ятовування студентами, в інтерпретації цієї тези у вигляді
повторення на початку поточної лекції ключових понять матеріалу, викладеного лектором
студентам на попередніх лекціях, суттєво підвищує ступінь засвоєння ними нового
матеріалу, який лектор доносить їм на цій поточній лекції. Показано, на скільки більшим
буде обсяг матеріалу, який матиме у своїй пам’яті студент напередодні екзамену у разі,
якщо, читаючи кожну поточну лекцію, лектор згадував і деталізував основні поняття
лекційного курсу, викладені ним в попередніх лекціях
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/35416