Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСтоляренко, Ол. В.uk
dc.contributor.authorСтоляренко, О. В.uk
dc.contributor.authorМосковчук, О. С.uk
dc.date.accessioned2024-04-29T09:47:47Z
dc.date.available2024-04-29T09:47:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationСтоляренко Ол. В., Столяренко О. В., Московчук О. С. Студентоцентроване навчання в умовах особистісно орієнтованого підходу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2022. Вип. 71. С. 29–36.uk
dc.identifier.issn2415-7872
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/41494
dc.description.abstractThe present paper covers the student-centered educational approach principles and presents an empirical study held for student teachers at Vinnytsia State Pedagogic University, aiming to promote teaching and learning processes based on a student-centered approach. The article suggests the main principles of student-centered educational approaches which imply the fact of students and teachers relationship being grounded in mutual respect and reflexion about teaching and learning process. University teachers focus on students` learning and seek for active and deep learning, and, therefore, students` responsibility, accountability and autonomy. Student-centered approaches stimulate study, thinking and practice abilities because instead of being passive in the classroom, imitating teachers` explanations and demonstrations, they are active in the learning process, developing independent thinking and self-regulated study. Self-and co-regulation skills are really important for students to be able to manage their time and effort focused on studies, thus increasing involvement. Universities should promote learning environments students are active in their learning processes, producing their own knowledge instead of just repeating what teachers say. The findings of this study identify that the student-centered approach to teaching encourages students` engagement in teaching-learning activities focusing on individual interaction to achieve common objectives. However, inadequate resources, lack of expertise on the part of teachers were the challenges to the teaching learning activities. Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, випуск 71 • 2022 30 A student-centered educational process study was set up as a pedagogical research. The classes were initially planned based on interviews with teachers and students the regular previous term and on open-answers questionnaires filled in by the students. At the end of the action research a new open-answer questionnaire was filled in by the students. The investigation showed and proved positive changes on students` postures, engagement and learning. The findings indicated that student-centered practices were an interesting pedagogical approach for future teachers. Besides going further with the pedagogical research it is perceived the need to make similar studies at different Ukrainian Higher Educational establishments.en
dc.description.abstractУ статті висвітлено принципи студентоцентрованого навчання в умовах особистісно орієнтованого підходу. Університетська освіта потребує реформування і має відповідати на виклики нашого часу. Проаналізовано сучасні тенденції гуманізації, глобалізації, інформатизації, які спонукають до змін освітнього процесу, підготовки майбутніх учителів нової генерації, основу яких складають гуманістичні, морально-етичні цінності, що визначають сутність професійної підготовки. Визначено суб`єкт-суб`єктну міжособистісну взаємодію, колективне співробітництво, довіру, особистісну зорієнтованість, здатність бачити й розуміти співрозмовника, виключення домінування, визнання права іншої людини на власну думку в освітній діяльності – основні характеристики студентоцентрованого навчання.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинськогоuk
dc.relation.ispartofНаукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 71 : 29–36.uk
dc.subjectстудентоцентроване навчанняuk
dc.subjectособистісно орієнтований підхідuk
dc.subjectгуманізація освітиuk
dc.subjectсуб`єкт-суб`єктна взаємодіяuk
dc.subjectемпіричне дослідженняuk
dc.subjectінтерв`юuk
dc.subjectінноваційні педагогічні стратегіїuk
dc.subjectрефлексіяstudent-centered learningen
dc.subjectpersonality-centered approachen
dc.subjecthumaen
dc.titleСтудентоцентроване навчання в умовах особистісно орієнтованого підходуuk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc37.034
dc.identifier.doi10.31652/2415-7872-2022-71-29-36
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1899-8089
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7080-0626
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4568-1607


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію