dc.contributor.author | Столяренко, Ол. В. | uk |
dc.contributor.author | Столяренко, О. В. | uk |
dc.contributor.author | Московчук, О. С. | uk |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T09:47:47Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T09:47:47Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Столяренко Ол. В., Столяренко О. В., Московчук О. С. Студентоцентроване навчання в умовах особистісно орієнтованого підходу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2022. Вип. 71. С. 29–36. | uk |
dc.identifier.issn | 2415-7872 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/41494 | |
dc.description.abstract | The present paper covers the student-centered educational approach principles and presents an empirical study
held for student teachers at Vinnytsia State Pedagogic University, aiming to promote teaching and learning processes
based on a student-centered approach. The article suggests the main principles of student-centered educational
approaches which imply the fact of students and teachers relationship being grounded in mutual respect and
reflexion about teaching and learning process. University teachers focus on students` learning and seek for active
and deep learning, and, therefore, students` responsibility, accountability and autonomy. Student-centered
approaches stimulate study, thinking and practice abilities because instead of being passive in the classroom,
imitating teachers` explanations and demonstrations, they are active in the learning process, developing independent
thinking and self-regulated study. Self-and co-regulation skills are really important for students to be able to manage
their time and effort focused on studies, thus increasing involvement. Universities should promote learning
environments students are active in their learning processes, producing their own knowledge instead of just
repeating what teachers say. The findings of this study identify that the student-centered approach to teaching
encourages students` engagement in teaching-learning activities focusing on individual interaction to achieve
common objectives. However, inadequate resources, lack of expertise on the part of teachers were the challenges to
the teaching learning activities.
Наукові записки ВДПУ імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, випуск 71 • 2022
30
A student-centered educational process study was set up as a pedagogical research. The classes were initially
planned based on interviews with teachers and students the regular previous term and on open-answers
questionnaires filled in by the students. At the end of the action research a new open-answer questionnaire was filled
in by the students. The investigation showed and proved positive changes on students` postures, engagement and
learning. The findings indicated that student-centered practices were an interesting pedagogical approach for future
teachers. Besides going further with the pedagogical research it is perceived the need to make similar studies at
different Ukrainian Higher Educational establishments. | en |
dc.description.abstract | У статті висвітлено принципи студентоцентрованого навчання в умовах особистісно орієнтованого
підходу. Університетська освіта потребує реформування і має відповідати на виклики нашого часу.
Проаналізовано сучасні тенденції гуманізації, глобалізації, інформатизації, які спонукають до змін
освітнього процесу, підготовки майбутніх учителів нової генерації, основу яких складають гуманістичні,
морально-етичні цінності, що визначають сутність професійної підготовки. Визначено суб`єкт-суб`єктну
міжособистісну взаємодію, колективне співробітництво, довіру, особистісну зорієнтованість, здатність
бачити й розуміти співрозмовника, виключення домінування, визнання права іншої людини на власну думку
в освітній діяльності – основні характеристики студентоцентрованого навчання. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського | uk |
dc.relation.ispartof | Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 71 : 29–36. | uk |
dc.subject | студентоцентроване навчання | uk |
dc.subject | особистісно орієнтований підхід | uk |
dc.subject | гуманізація освіти | uk |
dc.subject | суб`єкт-суб`єктна взаємодія | uk |
dc.subject | емпіричне дослідження | uk |
dc.subject | інтерв`ю | uk |
dc.subject | інноваційні педагогічні стратегії | uk |
dc.subject | рефлексіяstudent-centered learning | en |
dc.subject | personality-centered approach | en |
dc.subject | huma | en |
dc.title | Студентоцентроване навчання в умовах особистісно орієнтованого підходу | uk |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 37.034 | |
dc.identifier.doi | 10.31652/2415-7872-2022-71-29-36 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1899-8089 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-7080-0626 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4568-1607 | |