dc.contributor.author | Столяренко, Ол. В. | uk |
dc.contributor.author | Столяренко, О. В. | uk |
dc.contributor.author | Московчук, О. С. | uk |
dc.contributor.author | Магас, Л. М. | uk |
dc.date.accessioned | 2024-05-03T08:34:00Z | |
dc.date.available | 2024-05-03T08:34:00Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Столяренко Ол. В., Столяренко О. В., Московчук О. С., Магас Л. М. Інноваційні підходи у підготовці педагогічних та керівних кадрів освіти засобами інформаційних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців:
методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2024. Вип. 71. С. 40-53. URI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-71-40-53. | uk |
dc.identifier.isbn | 978-966-2337-01-3 | |
dc.identifier.issn | 2412-1142 | |
dc.identifier.uri | https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42369 | |
dc.description.abstract | The article proves the importance of using modern information technologies in the training of pedagogical and management staff inthe sphere ofeducation.The meaning of information technologies in the process of forming thehead`sof the educational institutioninformation culture is defined. Theanalysis of the peculiarities of its formation is given. New applications ofinformation technologies adapted to work in educational institutions and the possibility of their successful implementationare presented. The article suggests that information processes are aimed at forming a unique open educational environment, ensuring its accessibility, providing opportunities for updating, developing and improving the quality and efficiency of educational services. The use of the information technology approach is basedon the LLL (lifelong learning) paradigm that implies the concept of continuous education, its internationalization and diversification. The efficiency of the educational process in the training of teachers and heads of educational institutions depends on thehigh-quality contentof electronic educational resources. Electronic resources are componentsof the educational process and important partsof the information and educational environment. The most important directions of its development are content, technical support and maintenance of information sites, monitoring the level of information and professional competence of pedagogical workers, providing informational assistance to teachers in creating individual sites, improving their computer and technical literacy. The use of new models, information and communication technologies in educational institutions makes possible to create a unique information environment educational regulatorydocuments, educational and methodical materials, monographs, tutorials are placed, which altogether can help pedagogical workers to improve the educational process and increase the level of pedagogical skills.The use ofeducational information and communication technologies in terms of innovative models implies the use of electronic lecturers, simulators, textbooks, encyclopedias; development of situational role-playing and intellectual games using artificial intelligence; modeling of different processes and phenomena; distance learning; conducting interactive educational teleconferences; construction of systems of control and verification of students` knowledge and skills (use of control test programs); creation and maintenance of educational institutionswebsites; creating presentations; carrying out design and research activiti | en |
dc.description.abstract | В статті розкриті інноваційні підходивикористання сучасних інформаційних технологій у підготовці педагогічних та керівних кадрів освіти. Визначена їх сутність у процесі формування інформаційної культури учителя, керівника закладу освіти. Здійснено аналіз особливостей її формування. Представлено нові моделі застосування інформаційних технологій, адаптовані до роботи в закладах освіти і можливості їх запровадження. Враховано те, що інформаційні процеси спрямовуються на формування єдиного відкритого освітнього простору, забезпечення покращення доступу до інформації, створення можливостей для розвиткута підвищення ефективності освітніх послуг. Восновуінформаційно-технологічного підходу покладенапарадигмаLLL(lifelonglearning) –концепціябезперервної освіти, що включає в себе інтернаціоналізаціюта диверсифікацію. Ефективна підготовкапедагогів, керівників закладів освіти можлива за умовинаповнення електронних освітніх ресурсів методичними матеріалами, які мають бутиякісними, інноваційними за своїм характером. Електронні ресурсивінформаційномусередовищіє важливоюскладовою освітнього процесу. Його розвиток залежить віднаповнення, супроводута обслуговування інформаційних сайтів, надання інформаційної допомоги педагогам у створенні індивідуальних сайтів,підвищення комп`ютерно-технічної грамотності,моніторингурівня інформаційно-професійної компетентності педагогічних працівників. Використання нових моделей, інформаційно-комунікаційних технологій у закладах освіти уможливлює створення єдиного інформаційно простору. Завдяки цьомудоступними стаютьнавчальні, методичні матеріали,освітні нормативні документи, посібники, рекомендації, які допомагають педагогічним працівникам удосконалювати процес навчання та підвищувати рівень педагогічної майстерності. Інноваційнімоделізастосування інформаційно комунікаційних технологій в освітньому процесі відзначаються: використаннямелектронних лекторів, тренажерів, підручників, енциклопедій; розробленихситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту; моделюваннямпроцесів і явищ; забезпеченнямдистанційної форми навчання; проведеннямінтерактивних освітніх телеконференцій; побудовоюсистем контролю й перевірки знань, і умінь студентів (використаннямконтролюючих програм-тестів); створеннямі підтримкоюсайтів закладів освіти; створеннямпрезентацій; здійсненнямпроективної і дослідницької діяльності. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk_UA |
dc.publisher | Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського | uk |
dc.relation.ispartof | Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 71 : 40-53. | uk |
dc.subject | сучасні інформаційні технології | uk |
dc.subject | інформаційно-комунікативні професійні компетенції | uk |
dc.subject | інформаційна культура майбутнього керівника | uk |
dc.subject | відкритий освітній простір | uk |
dc.subject | електронні освітні ресурси | uk |
dc.subject | інформаційне навчальне середовище | uk |
dc.subject | modern information technologies | en |
dc.subject | informational and communicative professional competences | en |
dc.subject | information culture of the future manager | en |
dc.subject | open educational environment | en |
dc.subject | electronic educational resources | en |
dc.subject | informational learning environment | en |
dc.title | Інноваційні підходи у підготовці педагогічних та керівних кадрів освіти засобами інформаційних технологій | uk |
dc.type | Article | |
dc.identifier.udc | 78.147.31 | |
dc.identifier.doi | 0.31652/2412-1142-2024-71-40-54 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-1899-8089 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-7080-0626 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4568-1607 | |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0009-0000-4218-9110 | |