Концептуальні антропологічні підходи у визначенні методології гуманістичного виховання та духовно-інтелектуального розвитку молоді
Автор
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [521]
Анотації
The article examines the conceptual scientific-methodological anthropological aspects of spiritual-intellectual development
of a personality. The philosophical-ethical content of anthropological-methodological concepts of humanization of education in
the overall strategy of personality development is analyzed. It is argued that the problem of spiritual-intellectual education of the
individual is determined by the complexity, universal and multi-level character of its solution (natural-scientific, anthropological,
sociological, culturological, moral-ethical aspects). Anthropological, biological, socio-psychological, philosophical-cultural,
moral-ethical, and pedagogical researches are carried out, aimed at an objective, multifaceted analysis of the dialectics
of natural and social factors influencing the individual and their spiritual-moral education. The necessity of substantiating the
philosophical principles and comprehending the practice of spiritual-intellectual, humanistic education necessitates scientific
inquiry. The achievements of humanistic pedagogy and psychology, which have a rich potential for personality development, are
analyzed. In the concept of development within the «individual - society» system, the process of transitioning the external
to the internal plane is called ascent to individuality. Anthropological-methodological concepts of humanistic education in the
stream of pedagogical anthropology are characterized. Depending on the philosophical concept that determines the principles
and features of the education system, models of pragmatic, anthropological, social, liberal, and other types of education are
distinguished. The anthropocentric model of education is based on understanding the essence of a person as an open system, and
education as the creation of an environment fostering self-development. Liberal education (a variant of democratic style) aimsto create conditions for choosing life values; teaching to be free. The model of humanistic education in pedagogical concepts
defines scientific searches based on spirituality, human dimension, achievements of national culture, and adequacy to global
humanistic trends У статті розглядаються концептуальні науково-методологічні антропологічні аспекти духовно-інтелектуального
розвитку особистості. Проаналізовано філософсько-етичний зміст антрополого-методологічних концепцій гуманізації
виховання в загальній стратегії розвитку особистості. Доведено, що проблема духовно-інтелектуального виховання
людини визначається складністю, універсальністю, багаторівневим характером розв`язання (природничо-науковий,
антропологічний, соціологічний, культурологічний, морально-етичний аспекти). Здійснюються антропологічні,
біологічні, соціально-психологічні, філософсько-культурологічні, морально-етичні, педагогічні дослідження, спрямовані
на об`єктивний, різнобічний аналіз діалектики природних і соціальних факторів, що впливають на людину та її духовноморальне виховання. Необхідність обґрунтування філософських засад і осмислення практики духовно-інтелектуального,
гуманістичного виховання зумовлює науковий пошук. Проаналізовано надбання гуманістичної педагогіки й психології,
які мають багатий потенціал для виховання особистості. У концепції розвитку в системі «індивід — суспільство»
процес переходу зовнішнього на внутрішній план називають сходженням до індивідуальності. Охарактеризовано
антрополого-методологічні концепції гуманістичного виховання в руслі педагогічної антропології. Залежно від
філософської концепції, яка визначає принципи й особливості системи виховання, виокремлено моделі прагматичного,
антропологічного, соцієтарного, вільного та інших видів виховання. Антропоцентрична модель виховання спирається
на розуміння сутності людини як відкритої системи, а виховання, як створення сприятливого для саморозвитку
середовища. Вільне виховання (варіант демократичного стилю) спрямоване на створення умов для вибору цінностей
життя; привчання бути вільним. Модель гуманістичного виховання в педагогічних концепціях визначає наукові
пошуки, які ґрунтуються на духовності, людському вимірі, надбаннях національної культури, адекватності глобальним
гуманістичним тенденціям.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/42574