Адаптивний вибір моделі відбивної здатності поверхні для задач рендерингу
Author
Завальнюк, Є. К.
Романюк, О. Н.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- JetIQ [165]
Abstract
In the article, it is proposed the method of adaptive selection of the reflectance model for the tasks of
rendering three-dimensional scenes. The peculiarities of calculating the pixel color intensity during the scene
object’s surface shading are analyzed. The contribution of the diffuse and specular component to the final color
intensity for various materials is considered. The main groups of surface reflectance models are discussed, each of
which can be applied only to a certain type of surface. The simplest models of light reflection from diffuse and
specular surfaces, more complex light reflectance models that take into account the microgeometry of the surface,
and models designed for special types of surfaces are described. The main principles of the concept of adaptive
selection of the light reflectance model and the typical stages of its implementation are analyzed. The need to
develop new methods of adaptive selection of reflectance models is justified. The features of the proposed method
for adaptive selection of light reflectance models are considered in detail. Within the scope of the method, an
approach is proposed for choosing the optimal empirical reflectance model to ensure highly productive rendering
of the scene. This approach is based on the analysis of the shininess coefficient of the surface. In addition, the
recommendations are provided for the selection of light reflectance models for photorealistic visualization of
surfaces of a general type, as well as surfaces of a special type, such as fabrics, hair, multilayer materials. At the
same time, during highly realistic rendering, it is suggested to use a simple light reflectance model instead of a
microfacet model if the surface roughness is small. This approach makes it possible to form a highly realistic
image of the object of the scene without excessive computational costs. On the basis of conducting experiments
using the BRDF Explorer software tool and using the NMSE metric, the level of surface roughness was determined,
where the use of a simpler model is appropriate. The proposed method of adaptive selection of the reflectance
model can be used to optimize the graphic systems of highly realistic and highly productive rendering У статті запропоновано метод адаптивного вибору моделі відбивної здатності для задач рендерингу тривимірних сцен. Проаналізовано особливості розрахунку інтенсивності кольору пікселя під час зафарбовування поверхні об`єкта сцени. Розглянуто вклад дифузної та спекулярної складової у кінцеву інтенсивність кольору для різних матеріалів. Наведено основні групи моделей відбивної здатності поверхні, кожна з яких може бути застосована лише до певного типу поверхонь. Описано найбільш прості моделі відбиття світла віддифузних і спекулярних поверхонь, більш складні моделі відбиття світла, що враховують мікрогеометрію поверхні, та моделі, призначені для поверхонь особливого типу. Проаналізовано основні положення концепції адаптивного вибору моделі відбиття світла та типові етапи її реалізації. Обґрунтовано необхідність розробки нових методів адаптивного вибору моделей відбиття. Детально розглянуто особливості запропонованого методу для адаптивного вибору моделей відбиття світла. У межах методу, запропоновано підхід для вибору оптимальної емпіричної моделі відбиття для забезпечення високопродуктивного рендерингу сцени. Даний підхід базується на аналізі коефіцієнта
спекулярності поверхні. Крім того, надано рекомендації вибору моделей відбиття світла для фотореалістичної візуалізації поверхонь загального типу, а також поверхонь спеціального
типу, як тканини, волосся, багатошарові матеріали. Запропоновано використовувати просту модель відбиття світла замість мікрофасетної моделі, якщо шорсткість поверхні є малою. Такий підхід дозволяє сформувати високореалістичне зображення об`єкта сцени без зайвих обчислювальних затрат. На основі проведення дослідів за допомогою програмного засобу BRDF Explorer і використання метрики NMSE було визначено рівень шорсткості поверхні, де використання більш простої моделі є доцільним. Запропонований метод
адаптивного вибору моделі відбиття може бути використаний для оптимізації графічних
систем високореалістичного та високопродуктивного рендерингу.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43626