Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorStepanova, I. S.uk
dc.contributor.authorNykyporets, S. S.uk
dc.contributor.authorСтепанова, І. С.uk
dc.contributor.authorНикипорець, С. С.uk
dc.date.accessioned2025-03-06T14:51:30Z
dc.date.available2025-03-06T14:51:30Z
dc.date.issued2025uk
dc.identifier.citationСтепанова І. С. Enhancing graduate students` academic writing through corpus linguistics and discourse analysis / І. С. Степанова, С. С. Никипорець // Матеріали LIV всеукраїнської науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 24-27 березня 2025 р. Електрон. текст. дані. 2025. URI: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fbtegp/all-fbtegp-2025/paper/view/23134.uk
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44478
dc.description.abstractThis article explores how integrating corpus linguistics with discourse analysis enhances graduate students` academic writing. By examining authentic texts large databases (e.g., COCA, Google Scholar, Scopus), learners identify frequently used constructions, specialized terms, and rhetorical strategies. The study outlines practical techniques for classroom instruction, focusing on data-driven feedback and discourse-focused guidance. Results highlight how this approach fosters coherent, field-specific manuscripts and broader scholarly engagement.en
dc.description.abstractУ статті розглядається, як інтеграція корпусної лінгвістики та дискурсивного аналізу сприяє вдосконаленню академічного письма аспірантів. Аналіз автентичних текстів із масштабних баз даних (COCA, Google Scholar, Scopus) допомагає студентам ідентифікувати найбільш уживані конструкції, спеціалізовані терміни та риторичні стратегії. У дослідженні окреслено практичні методи для аудиторної роботи, зосереджені на даних та аналізі дискурсу. Результати свідчать, що такий підхід забезпечує створення більш чітких, галузево орієнтованих текстів і сприяє активнішій науковій взаємодії.uk
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВНТУuk
dc.relation.ispartofМатеріали LIV Всеукраїнської науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ, Вінниця, 24-27 березня 2025 р.uk
dc.relation.urihttps://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fbtegp/all-fbtegp-2025/paper/view/23134
dc.relation.urihttps://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-fbtegp/all-fbtegp-2025/paper/view/23134
dc.subjectcorpus linguisticsen
dc.subjectdiscourse analysisen
dc.subjectacademic writingen
dc.subjectscientific communicationen
dc.subjectgraduate studentsen
dc.subjectvocabulary expansionen
dc.subjectdatabase usageen
dc.subjectpeer-reviewed publicationsen
dc.subjectrhetorical strategiesen
dc.subjectдискурсивний аналізuk
dc.subjectакадемічне письмоuk
dc.subjectнаукова комунікаціяuk
dc.subjectаспірантиuk
dc.subjectрозширення словникового запасуuk
dc.subjectвикористання баз данихuk
dc.subjectрецензовані публікаціїuk
dc.subjectриторичні стратегіїuk
dc.subjectкорпусна лінгвістикаuk
dc.titleEnhancing graduate students` academic writing through corpus linguistics and discourse analysisuk
dc.typeThesis
dc.identifier.udc81'322.8:81'33:378.147uk
dc.relation.referencesHilpert, M. (2024). Corpus linguistics meets historical linguistics and construction grammar: how far have we come, and where do we go from here?. Corpus Linguistics and Linguistic Theory, 20(3), 481-504. https://doi.org/10.1515/cllt-2024-0009.en
dc.relation.referencesDavidse, K., De Smet, H. (2020). Diachronic Corpora. In: Paquot, M., Gries, S.T. (eds) A Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-46216-1_10.en
dc.relation.referencesStepanova I. S. Exploring the evolving dynamics of axiological concepts in the modern linguistic space: a comprehensive scientific analysis / I. S. Stepanova, S. S. Nykyporets, N. M. Hadaichuk // Modern Ukrainian linguospace: ethnomental, axiological, pragmatic aspects : Scientific monograph. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2023. – Р. 162-190. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-365-1-9.en
dc.relation.referencesStepanova, I. S., & Nykyporets, S. S. (2021). The Internet and Linguistics: interaction and new prospects of corpus research. Scientific Collection «InterConf».№ 52: 220-225. https://doi.org/10.51582/interconf.21-22.04.2021.025.en
dc.relation.referencesNykyporets, S. S., Stepanova, I. S., Ibrahimova, L. V., Boiko, Y. V., Chopliak V. V. (2023) Diachronic analysis of lexical changes in the English language: the influence of sociolinguistic factors. Bulletin of Science and Education. Series «Philology». № 12(18). Pp. 27-41. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-10(16)-330-342.en
dc.relation.referencesStepanova, I. S., & Nykyporets, S. (2021). Some functional-stylistic features of the modern scientific text. Grail of Science, 2-3, 338–340. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.02.04.2021.069.en
dc.relation.referencesGries, Stefan Th. & Stefanie Wulff. (2015). Do foreign language learners also have constructions? Evidence from priming, sorting, and corpora. Annual Review of Cognitive Linguistics 3. 182–200. https://doi.org/10.1075/arcl.3.10gri.en
dc.relation.referencesGoddard, C. (2011). Semantic analysis: A practical introduction (2nd ed.). Oxford University Presen
dc.relation.referencesJanda, L A. (2013). Cognitive linguistics – the quantitative turn: The essential reader. Berlin: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110335255.en
dc.relation.referencesStepanova, I., Ibrahimova, L., Nykyporets, S., & Derun, V. (2021). Working with foreign language texts on a specialty in nonlinguistic higher education institutions. Grail-of-Science, (10), 387-391. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.11.2021.077en
dc.relation.referencesLakoff G., Johnson M. Conceptual Metaphor in Everyday Language. (2020) Shaping Entrepreneurship Research. – 1 st ed., Routledgeen
dc.relation.referencesStepanova I. S., Nykyporets S. S., Hadaichuk N. M. (2023) Exploring the evolving dynamics of axiological concepts in the modern linguistic space: a comprehensive scientific analysis. Modern Ukrainian linguospace: ethnomental, axiological, pragmatic aspects: Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltija Publishing. P. 162-190. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934- 26-365-1-9.en
dc.relation.referencesWinter, Bodo & Martijn Wieling. (2016). How to analyze linguistic change using mixed models, Growth Curve analysis and generalized additive modeling. Journal of Language Evolution 1/1. 7–18. https://doi.org/10.1093/jole/lzv003.en


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію