Філософський погляд на освіту і виховання в умовах невизначеності і виклики нашого часу
Автор
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [337]
Анотації
The article presents a philosophical view on education and training in conditions of
uncertainty. It covers the issues of educating modern youth in terms of communication technologies and
mass media development, new challenges influencing spiritual life of people, the growth of opportunities
approaching young people to the world culture. In our time, there is a gradual rethinking of moral
principles in the direction of understanding the importance of humanistic universal values and
accepting the absolute value of human life. It is the moral progress that is considered to be the main
criterion for the development of human civilization. The immutable character of human individuality,
freedom, and life is proved in the article. In the educational process, in the processof training young
people, it is extremely necessary to pay attention to the ways of overcoming problems in the current
difficult situation, to the identification of effective technologies and methods of educational work. В статті представлено філософський погляд на освіту і виховання в умовах
невизначеності. Піднімаються питання виховання сучасної молоді, впливу розвитку технічних
засобів зв`язку, масової інформації, викликів нашого часу на духовне життя людей, зростання
можливостей залучення їх до світової культури. В наш час відбувається поступове
переосмислення моральних принципів у напрямку розуміння важливості гуманістичних
загальнолюдських цінностей та визнання абсолюту цінності самого людського життя. Саме
моральний прогрес є головним критерієм розвитку людської цивілізації, усвідомлюється
неперехідний характер людської індивідуальності, свободи, життя. В освітньому процесі, у
вихованні молоді вкрай необхідно звертати увагу на шляхи подолання проблем у нинішніх
складних умовах, на виявлення ефективних технологій і методів виховної роботи.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44517