Алгоритмічні прийоми розумової діяльності як технологія розвиткукогнітивних здібностей студентів у вивченні математики
Автор
Ковальчук, М. Б.
Клєопа, І. А.
Коломієць, А. А.
Тютюнник, О. І.
Добранюк, Ю. В.
Дата
2025Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [337]
Анотації
The purpose of the article is to study the influence of the components
of algorithmic thinking on the level of formation of mathematical knowledge and
skills.
To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical
methods: the inductive method (generalization of scientific facts, establishment of
causal relationships between studied phenomena, transition from specific to
general; used to determine the relevance of the stated problem, assess the levels of
algorithmic thinking components and mathematical competence formation, and
formulate general conclusions), the historical-logical method (study of the genesis
of the algorithmic mental actions phenomenon), theoretical analysis, and
generalization of literary sources; empirical methods: observation, surveys, and
testing; statistical methods: the sampling method (study of the general properties of
a set of certain objects based on the analysis of a subset included in the sample).
The research results indicate that the problem of forming and applying
algorithmic mental actions among students is globally recognized. However, only a
small percentage of students can comprehensively apply operational components of
algorithmic thinking in a holistic problem-solving process, consciously manage their cognitive activities, and think logically. The use of algorithmic mental actions
in learning contributes to better mastery of mathematics.
The conclusions highlight that integrating algorithmic thinking components
into the mathematics education system in higher technical education is crucial for
enhancing the effectiveness of students' cognitive development. To improve learning
efficiency, it is necessary to modify the content of students' mathematical training by
applying the algorithmic component in mastering mathematical actions. Мета статті полягає у вивченні впливу компонентівалгоритмічного мислення на рівень сформованості математичних знань таумінь.Длядосягнення поставленоїметибуловикористано такіметодидослідження: теоретичні: індуктивний метод (узагальнення науковихфактів, встановлення причинно-наслідкових зв`язків досліджуваних явищ,сходження від часткового до загального, з`ясування актуальності означеноїпроблеми, визначення рівнів сформованості компонент алгоритмічногомисленняі математичної компетентності, формулювання загальнихвисновків), історико-логічний метод (дослідження генезису феноменуалгоритмічних розумових дій), теоретичний аналіз і узагальненнялітературних джерел; емпіричні: спостереження, анкетування, тестування;статистичні: вибірковий метод (дослідження загальних властивостейсукупності певних об`єктів на основі вивчення властивості лише їх частини,включеної до вибірки).Результати дослідженняпоказали, що проблема формуванняізастосування алгоритмічнихрозумових дій студентів є загальновизнаною усвіті; лише незначна частина студентів уміє комплексно застосовуватиопераційні компоненти алгоритмічного мислення в цілісному процесірозв`язування різноманітних завдань, свідомо керувати розумовоюдіяльністю та логічно мислити; застосування в навчанніалгоритмічнихрозумових дій сприяє кращому засвоєнню математики.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/44522