• English
    • українська
  • українська 
    • English
    • українська
  • Увійти
Дивитися документ 
  • Головна
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • Дивитися документ
  • Головна
  • Науково-технічна бібліотека
  • Публікації співробітників бібліотеки
  • JetIQ
  • Дивитися документ
Сайт інституційного репозитарію ВНТУ містить роботи, матеріали та файли, які були розміщені докторантами, аспірантами та студентами Вінницького Національного Технічного Університету. Для розширення функцій сайту рекомендується увімкнути JavaScript.

Activating students` cognitive engagement in technical English learning with AI tools

Автор
Кot, S. O.
Nykyporets, S. S.
Кот, С. О.
Никипорець, С. С.
Дата
2025
Metadata
Показати повну інформацію
Collections
  • JetIQ [115]
Анотації
The ongoing russian-Ukrainian war has posed unprecedented challenges to Ukraine’s education system, particularly in technical universities where the demand for English language competence remains high despite infrastructure disruptions, displacement, and psychological stress. In this context, the development of students’ critical thinking and cognitive engagement has become both a pedagogical necessity and a form of intellectual resilience. This chapter investigates the integration of Artificial Intelligence tools – specifically ChatGPT, Grammarly, and Quillionz – into technical English instruction as a means of fostering higher-order thinking skills. While global research highlights the potential of AI to enhance learning, most studies overlook war-affected environments and discipline-specific needs of technical learners. Through a theoretically grounded and practice-oriented analysis, this work demonstrates how AI tools can serve not as replacements for educators, but as cognitive scaffolds that support reflective writing, dialogic reasoning, and inquiry-based reading. The findings reveal that when used under guided conditions, these tools encourage metacognitive awareness, deepen conceptual understanding, and simulate professional communication tasks. However, the study also cautions against uncritical use, pointing to the risk of cognitive passivity and overreliance in the absence of pedagogical framing. Drawing analogies with Ukraine’s broader struggle for independence and agency, the chapter positions AI-assisted learning as a form of educational resistance – one that equips students with the intellectual tools to think independently and act purposefully. The chapter concludes by outlining key strategies for integrating AI into curricula responsibly and calls for further research on long-term impacts, especially in the post-war recovery phase.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/48974
Відкрити
184494.pdf (342.5Kb)

Інституційний репозиторій

ГоловнаПошукДовідкаКонтактиПро нас

Ресурси

JetIQСайт бібліотекиСайт університетаЕлектронний каталог ВНТУ

Перегляд

Всі архівиСпільноти та колекціїЗа датою публікаціїАвторамиНазвамиТемамиТипВидавництвоМоваУДКISSNВидання, що міститьDOIЦя колекціяЗа датою публікаціїАвторамиНазвамиТемамиТипВидавництвоМоваУДКISSNВидання, що міститьDOI

Мій обліковий запис

ВхідРеєстрація

Статистика

View Usage Statistics

ISSN 2413-6360 | Головна | Відправити відгук | Довідка | Контакти | Про нас
© 2016 Vinnytsia National Technical University | Extra plugins code by VNTU Linuxoids | Powered by DSpace
Працює за підтримки 
НТБ ВНТУ