Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorNykyporets, S. S.en
dc.contributor.authorНикипорець, С. С.en
dc.date.accessioned2025-12-22T12:10:49Z
dc.date.available2025-12-22T12:10:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationNykyporets S. S. The role of AI in enhancing technical vocabulary acquisition among engineering students // Distance Education in Ukraine: Innovative, Normative-Legal, Pedagogical Aspects. 2025. № 5. P. 79-85. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5495.1.20579.en
dc.identifier.issn2786-5495
dc.identifier.urihttps://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/50316
dc.description.abstractThis article explores the role of artificial intelligence in supporting technical vocabulary acquisition among engineering students. Through classroom integration of AI-powered tools – such as chatbots, personalized flashcards, and writing assistants – the study demonstrates how adaptive technologies can significantly improve both vocabulary retention and practical language use in engineering contexts. The findings highlight the pedagogical benefits of AI for individualizing instruction and bridging the gap between language learning and professional communication, while also outlining future directions for research and implementation. The article also offers practical proposals for integrating AI into technical English curricula, including step-by-step implementation models, teacher training recommendations, and criteria for ing effective AI tools. These proposals aim to guide educators and institutions in making informed decisions about using AI to enhance language instruction in engineering education.en
dc.description.abstractУ статті досліджується роль штучного інтелекту в забезпеченні підтримки засвоєння професійної лексики студентами технічних спеціальностей. Завдяки інтеграції в навчальний процес інструментів на основі штучного інтелекту – таких як чат-боти, персоналізовані картки та помічники для написання текстів – дослідження демонструє, як адаптивні технології можуть значно покращити як запам`ятовування лексики, так і практичне використання мови в технічному контексті. Результати дослідження підкреслюють педагогічні переваги штучного інтелекту для індивідуалізації навчання та подолання розриву між вивченням мови та професійним спілкуванням, а також окреслюють майбутні напрямки для досліджень і впровадження. У статті також запропоновано практичні рекомендації щодо інтеграції ШІ в курси англійської мови майбутніх інженерів, включно з покроковими моделями впровадження, порадами для підготовки викладачів і критеріями вибору ефективних інструментів ШІ. Ці пропозиції мають на меті допомогти викладачам та освітнім закладам ухвалювати обґрунтовані рішення щодо використання ШІ для вдосконалення мовного навчання в технічній освіті.uk
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherКиївський авіаційний інститутuk
dc.relation.ispartofDistance Education in Ukraine: Innovative, Normative-Legal, Pedagogical Aspects. № 5 : 79-85.en
dc.subjectartificial intelligenceen
dc.subjecttechnical vocabularyen
dc.subjectengineering educationen
dc.subjectlanguage acquisitionen
dc.subjectadaptive learningen
dc.subjectштучний інтелектuk
dc.subjectтехнічна лексикаuk
dc.subjectінженерна освітаuk
dc.subjectзасвоєння мовиuk
dc.subjectадаптивне навчанняuk
dc.titleThe role of AI in enhancing technical vocabulary acquisition among engineering studentsuk
dc.typeArticle, professional native edition
dc.typeArticle
dc.identifier.udc378:81'243:62:004.8
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.18372/2786-5495.1.20579
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3546-1734


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію