Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorСтоляренко, Ол. В.uk
dc.contributor.authorСтоляренко, О. В.uk
dc.date.accessioned2020-05-20T14:51:58Z
dc.date.available2020-05-20T14:51:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationСтоляренко Ол. В. Соціальні детермінанти у формуванні моральної свідомості майбутнього учителя [Текст] / Ол. В. Столяренко, О. В. Столяренко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія "Педагогіка і психологія" / редкол.: В. І. Шахов (голова) та ін. – Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД». – 2019. – Вип. 59. – С. 38–44.uk
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29910
dc.description.abstractУ статті звертається увага на необхідність підвищення рівня моральної зрілості сучасної молоді, що зумовлює актуальність виявлення ефективних педагогічних умов формування моральної свідомості студентів. Доводиться, що особливої гостроти ця проблема набуває у контексті підготовки майбутніх педагогів, для яких високий рівень моральної свідомості є показником професійної придатності та передумовою успішного виховання школярів на засадах гуманістично-зорієнтованої суб`єкт-суб`єктної стратегії педагогічної взаємодії.uk
dc.description.abstractThe article covers the urgent problem of increasing the level of modern youth`s moral development, which courses the necessity of defining effective pedagogical conditions for the formation of students` moral considerations. The article proves the fact of future teachers` moral awareness (as an indicator of professional suitability and a human-centered subject-to-subject strategy of pedagogical interaction) training process being very acute and important. Radical changes in social life, rethinking of socio-cultural values, changes of social ideological tendencies provoke social apathy, pragmatism, nihilistic attitude to moral values of modern youth. Consequently it requires searching new pedagogical approaches to the moral education of students. The teacher himself has a great impact on the efficiency of educational process, students` educational level, the formation of their civil, spiritual and moral values. The article presents both theoretical and applied study of pedagogical conditions of students` moral considerations formation at higher educational establishments: pedagogical support of students in their moral self-esteem; engaging them in group discussions on moral and ethical topics based on examples literatureand real life situations; creating the educational environment within the student group enhancing students` moral concepts and values learning process; the use of active learning forms of educational interaction that present moral considerations not corresponding to their current level of moral development. The criteria and levels of students moral consciousness are defined; social features of this process are characterized.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинськогоuk
dc.relation.ispartofНаукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вип. 59 : 38–44.uk
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка і психологіяuk
dc.subjectморальна свідомістьuk
dc.subjectсоціальні детермінанти формування моральної свідомостіuk
dc.subjectсуб`єкт- суб`єктна стратегія педагогічної взаємодіїuk
dc.subjectпедагогічна підтримкаuk
dc.subjectвиховне середовищеuk
dc.titleСоціальні детермінанти у формуванні моральної свідомості майбутнього учителяuk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc378.091.212.3-048.23
dc.identifier.doi10.31652/2415-7872-2019-59-38-43


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію