Розвиток гуманістичних ідей В. О. Сухомлинського і виховання ціннісного ставлення до людини
Автор
Столяренко, О. В.
Столяренко, Ол. В.
Дата
2018Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [506]
Анотації
The article proves the importance of study the peculiarities of youth`s humanistic education in nowadays. Retrospective
analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature helped us to highlight the famous teachers of the present
and the past points of view and distinguish the figure of the great teacher - V. Sukhomlynskyi, whose humanistic ideas are
considered to be the basis of students` value-centered attitude to a person teaching. His legacy study allowed us to introduce a
scientific and methodological system of students` value-centered attitude to a person teaching and the general principles of
humanistic education. On the basis of systemic, synergistic, model-variable, axiological, culturological, ethnopedagogical,
anthropological, personal, activity-based, multi-subject, differentiated approaches, a conceptual scientific-methodical
structural and functional model and the technology of gradual development of senior age secondary school pupils` and
adolescences` value-centered attitude to a person in the human-oriented educational system were developed. Its structural
components are: the educational process (the use of human potential in the curricular, extra-curricular and out-of-school
activities with pupils aimed at forming humanistic consciousness, humanistic feelings, humanistic behavior based on the most
important values. Статтю присвячено обґрунтуванню важливості й дослідженню особливостей виховання гуманістичної
орієнтації молоді в сучасних умовах. На основі ретроспективного аналізу філософської, психолого-педагогічноїлітератури, вивчення поглядів відомих педагогів сучасного і минулого визначено, що найбільш яскравою у гуманістиці
є постать В. Сухомлинського. Саме його концептуальні положення було покладено в основу розробленої науково-
методичної системи, структурно-функціональної моделі і технології поетапного формування в учнів старшого і
підліткового віку ціннісного ставлення до людини в гуманістично-орієнтованому середовищі школи.
URI:
http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/31933