Показати скорочену інформацію

dc.contributor.authorКоваль, Н. О.uk
dc.contributor.authorТкачук, Л. М.uk
dc.contributor.authorБуряченко, О. В.uk
dc.contributor.authorBuryachenko, O.en
dc.contributor.authorTkachuk, L.en
dc.contributor.authorKoval, N.en
dc.date.accessioned2021-12-15T07:13:17Z
dc.date.available2021-12-15T07:13:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationБуряченко О. В. Конкурентоспроможність як визначальний показник ефективності діяльності підприємства [Електронний ресурс] / О. В. Буряченко, Л. М. Ткачук, Н. О. Коваль // Економіка та суспільство. – 2021. – Вип. 32. – Режим доступу: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/812.uk
dc.identifier.issn2524-0072
dc.identifier.urihttp://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/34918
dc.description.abstractСтаття присвячена дослідженню теоретико-методологічних аспектів конкуренції та конкурентоспромож-ності підприємства як найбільш важливих категорії економічного механізму ринкової економіки. Узагальнено економічну сутність конкуренції та конкурентоспроможності на основі аналізу та систематизації поглядів ві-тчизняних та зарубіжних вчених. Проведено групування форм конкуренції між підприємствами за галузево-територіальною ознакою, кількістю суб`єктів на ринку та ступенем їх конкурентної сили, за методами кон-курентної боротьби. Проведено аналіз і узагальнення основних концепцій конкуренції, визначено основні концептуальні підходи до визначення сутності конкуренції. Запропоновано комплекс заходів, спрямованих на посилення конкурентних позицій підприємства.uk
dc.description.abstractСтатья посвящена исследованию теоретико-методологических аспектов конкуренции и конкурентоспособности предприятия как наиболее важных категорий экономического механизма рыночной экономики. Обобщена экономическая сущность конкуренции и конкурентоспособности на основе анализа и систематизации взглядов отечественных и зарубежных ученых. Проведено группирование форм конкуренции между предприятиями по отраслево-территориальному признаку, количеством субъектов на рынке и степенью их конкурентной силы, методами конкурентной борьбы. Проведен анализ и обобщение основных концепций конкуренции, определены основные концептуальные подходы к определению сущности конкуренции. Предложен комплекс мер, направленных на усиление конкурентных позиций предприятия.ru
dc.description.abstractThe article is devoted to the study of theoretical and methodological aspects of competition and competitiveness of the enterprise as the most important categories of the economic mechanism of a market economy. The economic essence of competition and competitiveness is generalized on the basis of analysis and systematization of views of domestic and foreign scientists. Competitiveness of the enterprise is considered as a complex multifaceted concept that involves the struggle to achieve the best results, gain competitive advantage through the efficient use of all available resources, manufacture and sale of competitive products and profit from efficient business activities. The study of the economic essence of the competitiveness of enterprises shows that its increase in crisis management is a complex but important process. To ensure a sufficient level of competitiveness, domestic enterprises need, above all, significant financial resources, as well as logical and consistent management decisions by management. The grouping of forms of competition between enterprises on the basis of industry and territory, the number of entities in the market and the degree of their competitive strength, the methods of competition. The analysis and generalization of the basic concepts of competition are carried out, the basic conceptual approaches to definition of essence of competition are defined. A set of measures aimed at strengthening the competitive position of the enterprise is proposed. It is determined that in order to ensure the competitive level of the enterprise it is necessary to conduct as an assessment of competitiveness, which involves identifying the strengths and weaknesses of its activities, hidden opportunities and potential threats. This makes it possible to effectively plan and direct the activities of the enterprise based on its competitive advantages.en
dc.language.isouk_UAuk_UA
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.relation.ispartofЕкономіка та суспільство. Вип. 32.uk
dc.subjectконкурентоспроможністьuk
dc.subjectконкуренціяuk
dc.subjectвнутрішньогалузева конкуренціяuk
dc.subjectміжгалузева конкуренціяuk
dc.subjectконкурентоспособностьru
dc.subjectконкуренцияru
dc.subjectвнутриотраслевая конкуренцияru
dc.subjectмежотраслевая конкуренцияru
dc.subjectконкурентная силаru
dc.subjectконкурентная позицияru
dc.subjectcompetitivenessen
dc.subjectcompetitionen
dc.subjectintra-industry competitionen
dc.subjectinter-industry competitionen
dc.subjectcompetitive forceen
dc.subjectcompetitive positionen
dc.titleКонкурентоспроможність як визначальний показник ефективності діяльності підприємства.uk
dc.typeArticle
dc.identifier.udc330.341
dc.identifier.doi10.32782/2524-0072/2021-32-60uk


Файли в цьому документі

Thumbnail

Даний документ включений в наступну(і) колекцію(ї)

Показати скорочену інформацію