Соціальні передумови розвитку іншомовної професійної компетентності майбутніх інженерів-будівельників в Україні
Author
Андрощук, К. М.
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [521]
Abstract
This article is devoted to the study of the social preconditions for the development of foreign language professional competence by future civil engineers in the contemporary Ukrainian context. It examines the social factors influencing the need for foreign language learning, particularly English, among students of construction specialties in Ukrainian higher education institutions. The author analyzes the impact of globalization, international integration, technological development, and the current situation in the Ukrainian construction industry, driven by russian aggression, on the preparation of modern civil engineers. This study addresses the role of the English language in professional activities, focusing on accessing new technologies and materials, as well as effective communication with international partners and clients within the context of Ukraine`s post-war reconstruction. Статтю присвячено дослідженню соціальних передумов розвитку іншомовної професійної компетентності майбутніх інженерів-будівельників в Україні. У ній розглянуто соціальні чинники, які зумовлюють необхідність вивчення іноземних мов, зокрема англійської, студентами будівельних спеціальностей у вітчизняних закладах вищої освіти. Проаналізовано вплив глобалізації, міжнародної інтеграції та розвитку технологій, а також поточної ситуації в будівельній галузі України, спричиненої російською агресією, на підготовку сучасних інженерів-будівельників. Окремо розглянуто роль англійської мови в професійній діяльності фахівців будівельної галузі, зокрема для доступу до нових технологій і матеріалів, а також для ефективного спілкування з міжнародними партнерами та клієнтами в контексті повоєнної відбудови України.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/43191