Формування мовної культури як основи професійної етики майбутнього фахівця
Author
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Московчук, О. С.
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Наукові роботи каф. ІМ [532]
Abstract
The article considers that the speech culture of a future teacher
appears as one of the key components of his professionalism, which reflects the
implementation of his professional knowledge, skills and abilities in the process of
professional speech interaction. After all, the implementation of pedagogical activity
requires a high degree of formation of language knowledge, skills and abilities. It is
highlighted that the formation of speech culture allows the process of transmitting
professionally significant information, to direct and correct the activities of higher
education applicants (including speech), to effectively reveal other personal and
professional qualities. It is noted that the essence of the teacher`s speech culture is
manifested in understanding its role as one of the key means of pedagogical influence;
in the ability to plan the content of the communication process, using ethical, language,
professional skills and abilities that contribute to solving the pedagogical task; in the
interest of building effective language interaction, and not only achieving the goal that
is the result of this interaction. It is presented that the formation of a teacher`s language
culture is understood as the process of studying and mastering the complex of
knowledge necessary for successful language activity, the ability to apply existing
skills in accordance with the goals and objectives of communication, the developmentof pedagogical communication skills, the formation of communicative, sociocultural
and linguistic competences, as well as the constant improvement of their level. The
article states that the formation of language culture is possible only when
communicative situations are introduced into the educational environment, which are
based on dialogical relationships between the teacher and students. One of the main
forms of such training is a certain situational activity, built in such a way that when
solving a situational task, the interests, skills and personal experience of higher
education students act as an equally significant component of training as educational
knowledge and skills. У статті розглянуто, що мовна культура майбутнього педагога
постає як один із ключових компонентів його професіоналізму, який відбиває
реалізацію його професійних знань, умінь і навиків у процесі професійномовленнєвої взаємодії. Адже, здійснення педагогічної діяльності потребує
високого ступеня сформованості мовних знань, умінь і навичок. Висвітлено, що
сформованість мовної культури дозволяє здійснювати процес передачі
професійно значущої інформації, спрямовувати та коригувати діяльність
здобувачів вищої освіти (у тому числі мовленнєву), ефективно виявляти інші
особистісні та професійні якості. Зазначено, що сутність мовної культури
педагога проявляється у розумінні ключових засобів педагогічного впливу; в
умінні планувати зміст процесу спілкування, використовуючи при цьому етичні,
мовні, професійні вміння та навички, що сприяють вирішенню поставленого
педагогічного завдання; в інтересі до побудови ефективної мовної взаємодії, а
не лише досягнення поставленої мети, яка є результатом цієї взаємодії.
Представлено, що під формуванням мовної культури педагога розуміється
процес вивчення та засвоєння комплексу знань необхідних для успішної мовної
діяльності, вміння застосовувати наявні навички відповідно до цілей та завдань
спілкування, розвиток навичок педагогічного спілкування, формування
комунікативної, соціокультурної та мовної компетенцій, а також постійне
підвищення їх рівня. У статті зазначено, що формування мовної культури
можливе лише при впровадженні в освітнє середовище комунікативних ситуацій, що базуються на діалогічних взаєминах між викладачем та здобувачами. Однією з основних форм такого навчання є певна ситуативна діяльність,
побудована таким чином, що під час вирішення ситуаційного завдання інтереси,
навички та особистий досвід здобувачів вищої освіти виступають таким самим
значущим компонентом навчання, що й навчальні знання та вміння.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46314