Особливості цифрової трансформації освітнього процесу в педагогічних університетах
Автор
Столяренко, Ол. В.
Столяренко, О. В.
Дата
2024Metadata
Показати повну інформаціюCollections
- JetIQ [335]
Анотації
Rapid development of science and technology, the introduction of
digital transformations into educational practice, accompanied by the use of
information and communication technologies in all spheres of human activity,require the formation of a graduate, a future teacher, who possesses not only
a certain set of knowledge, abilities, and skills fundamental to their specialty,
but also the development of professionally significant qualities and personal
abilities related to computer literacy and information competence. One of the
challenges of digitalized society is preparing teachers for the digital transformation of the educational process, creating individual educational trajectories,
and organizing pedagogical partnerships between students and teachers, as
well as teachers and parents. The key factor in the professional development of
future teachers is the cultivation of an information culture, information competence, successful mastery of modern information (information and communication) technologies, and their creative application in practical pedagogical
activities. The use of modern information technologies in student education not
only positively influences their mastery of digital technologies but also enhances their interest in further professional development and stimulates their pursuit of other pedagogical innovations. Szybki rozwój nauki i techniki, szybka transformacja cyfrowa
w praktyce edukacyjnej, której towarzyszy wykorzystanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych we wszystkich sferach działalności człowieka,
wymagają ukształtowania absolwenta uczelni, przyszłego nauczyciela, nie
tylko spektrum określonej wiedzy, zdolności i umiejętności, które stanowią
podstawę specjalności, oraz ukształtowane zawodowo istotne cechy i zdolności
jednostki, związane z umiejętnością obsługi komputera, kompetencjami
informacyjnymi. Jednym z wyzwań zdigitalizowanego społeczeństwa jest
gotowość nauczyciela do cyfrowej transformacji edukacji, zaprojektowania
indywidualnej trajektorii edukacyjnej i zorganizowania procesu pedagogiki
partnerskiej pomiędzy uczniami a nauczycielami, nauczycielami i rodzicami.
Głównym warunkiem doskonalenia zawodowego przyszłych nauczycieli
jest rozwój kultury informacyjnej, kompetencji informacyjnych, skuteczne
opanowanie nowoczesnych technologii informacyjnych (informacyjnych
i komunikacyjnych) oraz ich twórcze zastosowanie w praktycznych działaniach
pedagogicznych. Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych
w kształceniu kandydatów na studia wyższe przekonująco dowodzi, że
IKT nie tylko pozytywnie wpływają na proces opanowywania technologii
cyfrowych przez przyszłych nauczycieli, ale także sprzyjają zainteresowaniu
i zainteresowaniu dalszym rozwojem zawodowym oraz poszukiwaniem innych
kierunków pedagogicznych innowacje. Швидкий розвиток науки і техніки, стрімка цифрова трансформація суспільства, що супроводжуються використанням у всіх
сферах людської діяльності інформаційно-комунікаційних технологій,
вимагають формування у випускника закладу вищої освіти, майбутнього учителя не лише певних знань, умінь і навичок, що є основою спеціальності, а й відповідних професійно значущих якостей і здатностей
особистості, пов`язаних з комп`ютерною грамотністю, інформаційною
компетентністю. Одним із викликів діджиталізованого суспільства
є готовність педагога до цифрової трансформації навчання, проєктування індивідуальної освітньої траєкторії та сприяння розвитку партнерства учнів та вчителів, педагогами та батьками. Основною умовою
професійного удосконалення майбутніх учителів є розвиток інформаційної культури, інформаційної компетентності, успішне оволодіння
сучасними інформаційними (інформаційно-комунікаційними) гіями та готовність до їх творчого використання у практичній педагогічній діяльності. Використання сучасних інформаційних технологій
у підготовці здобувачів вищої освіти переконливо доводить, що ІКТ не
лише позитивно впливають на успішне оволодіння майбутніми учителями цифровими технологіями, а й сприяють розвитку інтересу до подальшого професійного розвитку у пошуку інших педагогічних інновацій.
URI:
https://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/46164